Kunst, cultuur en evenementen

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Cultuur maakt de Antwerpenaar gelukkig. Wie een theatervoorstelling, tentoonstelling of concert bijwoont, voelt zich 38% gezonder en gelukkiger. Meer zelfs, culturele activiteiten maken de stad aantrekkelijker en bevorderen ontmoetingen tussen mensen. Cultuur biedt een onmiskenbare meerwaarde voor onderwijs, werk, stadsmarketing én voor het dagelijkse leven van de Antwerpenaar. Daarom blijven we ons richten op cultuur, waarbij zowel sociaal-cultureel werk, de amateurkunsten, ons erfgoed, podium- en beeldende kunsten, en de bibliotheken onze aandacht verdienen. We streven daarbij verder naar een subsidieregeling die niet alleen de ‘grote huizen’, maar ook talrijke kleinschaligere projecten ondersteunt.

We zetten ons in voor een cultureel beleid dat iedere Antwerpenaar bereikt. Onze Stad is super divers en iedereen - los van herkomst, taalvaardigheid, (fysieke) beperkingen of financiële mogelijkheden - moet een cultureel aanbod op maat kunnen vinden in een van de vele cultuurplekken die onze stad rijk is. We stimuleren de diversiteit van cultuurplekken en de verscheidenheid van het aanbod, zodat iedere Antwerpenaar zijn cultureel hart kan ophalen.

Aan sociaal-culturele evenementen is er in onze stad bovendien geen gebrek. We blijven grote evenementen zoals de Antwerp Pride, De Reuzen, Borgerrio en vele anderen met plezier verwelkomen. Maar ook kleinschaligere evenementen dragen we een warm hart toe. Het voortbestaan ervan is immers geen evidentie. Het vraagt vaak veel inzet van vrijwilligersorganisaties om dit telkens weer voor elkaar te krijgen. Deze organisaties vormen het sociale weefsel van onze stad en verdienen al onze steun.

Een actieve beleving van kunst en cultuur maakt ons gelukkiger, socialer en hechter. Dat is onze visie voor de Antwerpenaar, en dat is onze ambitie voor ’t Stad.

We maken een grote omslag in het huidige cultuurbeleid van ‘t Stad

  • Antwerpen is de grootste cultuurstad van Vlaanderen. Om dit zo te houden besteden we minstens 185 euro per inwoner per jaar aan cultuur. Deze werkingsmiddelen worden ook steeds volledig geïndexeerd. Dit doen we om een bloeiende en gezonde sector te creëren waarin alle kunstenaars en creatievelingen correct worden betaald.
  • In het cultuurbeleid van cd&v Antwerpen staan artistieke vrijheid en het vrijwaren van het civiel perspectief opnieuw centraal.

We maken van kunst ons uithangbord

  • Samen met het Antwerps Kunstenoverleg (AKO) werken we een open en transparant reglement voor project- en meerjarige subsidies voor kunst uit. We zetten in op heldere afspraken over dossiers, criteria en termijnen, en werken met een onafhankelijke jury voor de beoordelingen. De politiek mengt zich niet in de beslissingen. We spiegelen ons zo aan de goede praktijken van het bovenlokale en Vlaamse beleid. We bekijken eveneens of een apart en onafhankelijk fonds, naar analogie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, een goede piste is.
  • Kunst en cultuur mag schuren. We voeren het stadsdichterschap weer in en geven de volledige inhoudelijke vrijheid aan deze artistieke functie.
  • We (h)erkennen onze hedendaagse kunstenaars. In onze stad wonen en werken veel hedendaagse beeldende kunstenaars mee aan de internationale uitstraling van de stad. Via het netwerk van Antwerpse galerijen, kunst in de publieke ruimte, samenwerking met onze stedelijke musea en het atelierbeleid ondersteunen we de bekendmaking en de verspreiding van hun beeldend werk.

We maken samen met de kunstopleidingen werk van reflectie en ontwikkeling, naast ‘klassieke’ functies als productie en presentatie

  • We doen dit over het gehele grondgebied van de stad. Een slimme spreiding van duurzame artistieke-, kunsten- en culturele centra betrekt de districten bij het kunstenbeleid. Zo neemt de druk op het centrum af.
  • De stad inspireert. We onderzoeken hoe we een stedelijke residentie-organisatie kunnen (laten) ontwikkelen voor de “visuele” kunsten: denk maar aan beeldende en audiovisuele kunstenaars, ontwerpers en filmmakers. wpZimmer in Antwerpen is bijvoorbeeld zo’n plek, maar dan voor podiumkunsten.
  • Samen met De Buren willen we inzetten op een jaarlijks schrijfresidentieproject voor jonge taalkunstenaars in Antwerpen. Taalkunst gaat voor ons heel breed: proza, poëzie, young adult, essay en theater, spoken word, slam poetry, woordkunst, strips, scenario’s, radio maken en (onderzoeks)journalistiek valt allemaal onder deze noemer.
  • We werken aan een plan van atelier- en repetitielocaties, zowel voor professionele als voor amateurkunstenaars. Zo verbeteren we de balans van vraag en aanbod in de stad.  Verder voorzien we zeker extra broedplekken als labo’s van de toekomst.

We investeren in cultuur voor de kleinsten onder ons

  • Om ervoor te zorgen dat ieder kind buiten de schooluren aan culturele activiteiten in de buurt of op school kan deelnemen, versterken en promoten we de samenwerking tussen het deeltijds kunstonderwijs en andere onderwijsinstanties.
  • We willen dat kinderen ongeacht hun achtergrond leren genieten van lectuur, muziek, beeldende kunst, theater, dans, ... Daarom biedt het onderwijs alle kinderen een cultuurpakket aan. Hiermee bevorderen we de ontwikkeling van hun sociale en culturele vaardigheden en hun taalvaardigheid. We werken hiervoor nauw samen met diverse organisaties die een ondersteunende rol willen spelen bij de uitdagingen waar onze onderwijsinstellingen momenteel voor staan.
  • We breiden als stad, in samenspraak met de districten, de openingsuren van de bibliotheken gevoelig uit. Niet iedereen is in staat om op gezette tijden in de Permeke-bibliotheek te geraken. Een aanbod op maat in de buurt is essentieel voor het bevorderen van de leeshonger in onze wijken, zeker bij onze kinderen.
  • We voorzien naar buitenlands voorbeeld de ruimte voor een “kinderkookcafé”, waar kinderen en jongeren al spelend in contact kunnen komen met onze diverse eetcultuur en horecaberoepen.

We zetten in op de urban en populaire cultuurstijlen 

  • We doen al veel voor de klassieke kunstvormen, en dat blijft ook zo. Maar Antwerpen is uiteraard een specifieke omgeving als grootste stad van Vlaanderen. Daarom zetten we meer in op de urban en populaire cultuurstijlen die passen bij een stedelijke context: hiphop, graffiti, breakdance, rap, slam poetry, circus, gaming, design, digitale cultuur, … We geven deze disciplines een eigen regeling in ons beoogde open en transparant subsidiereglement. Ook skatecultuur geven we een duidelijke plek in onze stad.
  • We versoepelen de benodigde vergunningen voor street art.
  • We zetten extra in op kunst in de openbare ruimte, met goed aangeduide kunstwerken die bijvoorbeeld ontsloten worden door wandelingen of festivals.
  • We onderzoeken de mogelijkheid om voor urban en populaire cultuur een permanente organisatie in de Zomerfabriek op poten zetten. Deze organisatie zou instaan voor creatie en presentatie binnen deze kunststroming.
  • We bekijken hoe we voor creatievelingen en beleidsmakers een platform voor stadscultuur en publiek debat kunnen ontwikkelen naar analogie van De Dependance in Rotterdam.
  • Antwerpen kent vele kleine stadscinema's. Dit uitgebreide aanbod moeten we koesteren en ondersteunen. Samen met de stad ontwikkelen we daarom, naar analogie met het Nederlandse Cineville-abonnement, een filmpas waarmee al deze kleinere bioscopen in een abonnementsformule te bezoeken zijn.
  • We zorgen ervoor dat onze Antwerpse designgalerijen en individuele designers zich kunnen aansluiten bij het parcours van de Antwerp Design Week.

We zetten ons wereldvermaarde cultureel erfgoed in de kijker

  • We geven onze museumdirecteuren het vertrouwen om in de grootst mogelijke autonomie hun koers uit te stippelen. We herbekijken de processen bij de stedelijke musea en slaan een traject in waarbij we samen doen wat moet, en ruimte laten voor eigenheid waar mogelijk. 
  • De collectie van DIVA behoort tot de wereldtop. We zorgen ervoor dat het museum bij de volgende subsidieronde opnieuw op landelijk niveau kan worden erkend. 
  • We zetten in op onze maritieme geschiedenis en investeren in de toekomst van het erfgoed rond scheepvaart in onze stad. We zetten door met het ontwikkelen van het Droogdokkeneiland tot dé plek om onze maritieme rijkdom uit het verleden en de toekomst te ontdekken in het Maritiem Museum.
  • We ontwikkelen op een passende locatie een stadsdepot voor het behoud en beheer van onze museale collecties en archieven. We zorgen voor voldoende oppervlakte, en bekijken een samenwerking met Vlaamse en privémusea met dezelfde noden.

We bouwen aan culturele infrastructuur 

  • We maken een masterplan voor culturele infrastructuur op waarbij doordacht wordt ingezet op een diverse portefeuille van locaties en multifunctioneel ruimtegebruik over beleidsdomeinen heen. Hier is ook oog voor tijdelijke en kleinschalige locaties of locaties in eigendom van derden.
  • We pleiten steeds voor nabijheid. We willen hiervoor bruisende wijkcentra die fungeren als ontmoetingsplaatsen in alle buurten. In een wijkcentrum kan er ruimte zijn voor cultuur (podium, muziek, expo, bibliotheek, …), een jeugdhuis, een buurtsecretariaat, de wijkwerking van de politie, een administratief loket, een dienstencentrum, sportinfrastructuur en lokalen voor organisaties, verenigingen en individuele bewoners om activiteiten te organiseren en elkaar te ontmoeten. Zo creëren we een cultureel en multifunctioneel wijkcentrum.
  • We bekijken of er bestaand patrimonium van de stad ter beschikking kan worden gesteld van deze wijkcentra. Waar dit niet het geval is, bekijken we of deze bijgebouwd kunnen worden.
  • Nu zaal Thonetje vooral in gebruik is gegeven aan verenigingen, zijn stadsbewoners die op zoek zijn naar een laagdrempelig lokaal voor feesten of bijeenkomsten volledig aangewezen op de privémarkt. Daar heeft niet iedereen de middelen toe. We willen in de stad terug minstens één eigen stedelijke publieke locatie ontwikkelen die via Zaalzoeker te huren is voor persoonlijk gebruik.
  • We zoeken een uitweg uit de huidige impasse rondom het Zuiderpershuis, zodat deze plek opnieuw kan fungeren als stedelijke culturele hotspot.
  • Het behoud van de Stadsschouwburg is een complex dossier dat we in de komende legislatuur met (bouw, architectuur, erfgoed, culturele, …) experten opnieuw willen bekijken. Indien behoud van de huidige infrastructuur onmogelijk blijkt, pleiten we sowieso voor het behoud van een belangrijke culturele functie op deze locatie.

We willen een stad waar kleine en grote evenementen meerwaarde brengen voor bewoners en bezoekers

  • We zetten samen met alle bevoegde instanties in op de veiligheid van ons nachtleven. Iedereen, ongeacht geaardheid, afkomst of gender moet zich veilig in ons nachtleven kunnen begeven.
  • Momenteel wordt er uitgegaan in een handvol wijken van de stad. Vaak zorgt dit voor een hoge dichtheid van gelegenheden of drukbezette festivalsites, met de bijbehorende overlast. In andere wijken is er niets voorhanden. Elke buurt heeft echter nood aan een lokale feestlocatie. We spreiden initiatieven, en de lusten en lasten die ermee gepaard gaan, over het gehele grondgebied van de stad.
  • We zetten verder in op een goed uitgeruste uitleendienst van feest- en spelmateriaal. Het aanbod wordt verhoogd, verbreed en gepromoot. De logistieke drempels (ophalen, vervoeren, kuisen, reserveren, ...) werken we weg.

Gerelateerde standpunten