Inwoners die een vraag persoonlijk willen stellen, moeten dat altijd kunnen doen aan een loket. Niet iedereen heeft toegang tot een computer of kan er goed mee overweg. ‘t Stad moet een plek zijn waar elke burger op maat geholpen wordt: digitaal voor wie dat mogelijk is, persoonlijk voor wie dat noodzakelijk is. Ook in de toekomst moet deze mogelijkheid blijven bestaan. Klare taal in beleidsbeslissingen en in de communicatie met burgers, dat is onze ambitie voor ’t Stad.
We maken dienstverlening toegankelijker voor iedereen
- Onze loketten worden qua openingsuren en fysieke toegankelijkheid afgestemd op de behoeften van de Antwerpenaar. We herintroduceren open inloopmomenten, zodat inwoners dringende vragen kunnen stellen zonder eerst een afspraak te maken. Tijdens werkuren garanderen we een permanente telefonische bereikbaarheid en verruimen we de beltijden van de infolijn van de stad Antwerpen, zodat iedereen deze kan bereiken, ook buiten de kantooruren.
- We zorgen voor rolstoelvriendelijke overheidsgebouwen, want een overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn.
- We bouwen de laagdrempelige werking onder de naam ‘Koffie & Papieren’ verder uit. Hier kunnen mensen terecht met eenvoudige administratieve vragen en bieden zowel vrijwilligers als professionals hulp en doorverwijzingen. Dit initiatief maakt het makkelijker om hulp te vragen en bevordert een snelle en efficiënte dienstverlening.
- We werken aan de digitalisering van de overheidsdienstverlening, maar blijven investeren in fysieke dienstverlening voor wie digitaal niet mee kan.
- De Antwerpenaar verdient een correcte en kwaliteitsvolle dienstverlening. Onze ambtenaren zetten zich dagelijks in voor een neutrale en gelijke behandeling van elke burger. We waken permanent over een neutrale en kwalitatieve dienstverlening en aanvaarden incorrecte handelingen geenszins. Tegelijkertijd vinden we dat het dragen van religieuze symbolen door stadsmedewerkers geen afbreuk doet aan de neutraliteit, zolang het functioneren in de job niet wordt belemmerd.
- We bieden gratis en laagdrempelige basiscursussen gebarentaal aan voor stedelijke ambtenaren. Onze slechthorenden en doven verdienen immers in hun eigen taal geholpen te worden door onze stadsdiensten.
We brengen loketwerking terug naar elk district en zorgen voor een duidelijke afbakening
- We draaien de afbouw van de stedelijke dienstverlening en loketwerking onmiddellijk terug, en pleiten voor een toegankelijk loket per district. Zo kunnen Antwerpenaren weer terecht in hun eigen district voor administratieve vragen of procedures.
- De districten zijn de bestuursniveaus die het dichtst bij de burger staan en hun buurten het beste kennen. Ondanks de uitbreiding van de bevoegdheden sinds de vorige legislatuur, worden de districten door de stad behandeld als veredelde wijkcomités, en krijgen ze slechts 2% van de stedelijke begroting. Dat moet veranderen. Lokale overheden zijn het beste in staat om problemen van burgers op te lossen, maar daarvoor moet er voldoende budget beschikbaar zijn. We pleiten voor een verdubbeling van de financiële dotaties aan de districten, met een blijvende indexering, om hun slagkracht te vergroten.
- We pleiten voor homogene bevoegdheidspakketten tussen stad en districten. Een bevoegdheid ligt bij de stad of bij het district, ze wordt niet gedeeld.
We pleiten voor eenvoud en efficiëntie
- 1 kaart, 1 app, maar vele diensten. We bundelen de functies van verschillende kaarten (velo, buurtparking, sorteerkaartje, A-kaart,…) in één A-kaart. Deze is ook bruikbaar via een digitale kaart op de smartphone en wordt naadloos geïntegreerd in de stedelijke app die alle verschillende online sites en tools bundelt.
- De Nieuwe Antwerpenaar, de infobrochure van de stad, wordt terug beschikbaar op papier voor iedereen die het wenst. Zo zorgen we ervoor dat elke Antwerpenaar mee is met wat reilt en zeilt in ’t Stad. De brochure wordt maandelijks op maat van de inwoner digitaal of op papier bezorgd, volgens de individuele voorkeur.