De wereld digitaliseert en de bevolking gaat mee. Dat is goed voor wie kan volgen, maar de constante digitale evolutie is niet voor iedereen even makkelijk bij te houden. Publieke faciliteiten moeten ook voor mensen zonder digitale vaardigheden toegankelijk zijn. Voor mensen die digitaal kwetsbaar zijn, bieden we daarom goede ondersteuning en alternatieve manieren om toegang te krijgen tot diensten.
Tegelijkertijd blijven we inzetten op een sterke digitale aanwezigheid in de publieke sfeer. Digitale transparantie, dataverzameling en een goede uitgebouwde digitale infrastructuur binnen hulpverlening kunnen bijdragen aan meer efficiëntie, snellere dienstverlening en door data ondersteunde beleidsvorming. Het is belangrijk dat deze digitale tools gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn, zodat iedereen kan profiteren van de voordelen die ze bieden.
Daarnaast investeren we in digitale inclusie door mensen te helpen hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat niemand wordt achtergelaten in de digitale transitie, en kan iedereen de voordelen van een digitale stad ten volle benutten.
Een digitaal toegankelijk Antwerpen, waar iedereen mee kan doen, dat is onze ambitie voor ’t Stad.
We laten niemand achter in de digitale transitie
- In samenwerking met bestaande en ervaren organisaties breiden we laagdrempelige cursussen zoals ‘bellen met je smartphone’, ‘praktisch internetgebruik’, ‘mijn gegevens op het internet’, ‘rekeningen betalen via internet’, ‘smartphone voor beginners’ en ‘cyberveiligheid’ verder uit. Deze cursussen richten zich op het verbeteren van digitale vaardigheden, met speciale aandacht voor beginners en senioren.
- We zorgen ervoor dat digitale diensten ook toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking, bijvoorbeeld door voorleessoftware en zoombare websites te implementeren, zodat ook zij de stad digitaal kunnen ontdekken.
- Aangezien bijna één op de vijf Belgische gezinnen in armoede geen internetverbinding heeft thuis, en 47% van de gezinnen met een laag inkomen geen laptop bezit, kan de digitale transitie een drempel vormen voor mensen in armoede. Daarom garanderen we toegang tot internet voor iedereen en werken we aan betaalbare alternatieven voor hard- en software, inclusief printers, webcams en eID-kaartlezers. We bieden ook een duurzaam vormingsaanbod aan op maat voor mensen in armoede om hun digitale vaardigheden te versterken.
- We voorzien daarenboven een Click, Call, Connect-principe voor publieke en essentiële diensten. Voor steeds meer administratieve procedures, gezondheidszorg, de VDAB, vakbonden, OCMW en bankdiensten worden fysieke alternatieven verminderd of afgeschaft. Het Click, Call, Connect-Principe betekent dat burgers op een voor hen geschikte manier contact kunnen opnemen: online, telefonisch of via een fysiek loket met persoonlijk contact. We zorgen op die manier voor toegankelijke, niet-digitale alternatieven zonder afspraak of meerkost.
- We breiden het aantal digipunten in ‘t Stad uit en verlengen de openingsuren. Hier kan iedereen gratis terecht met allerlei digitale vragen, zoals het verzenden van e-mails, bellen en sms’en, aanmelden bij itsme, het herkennen van phishing en het werken met diverse apps.
We meten om te weten
- Met de site ‘Stad in Cijfers’ bieden we nu al veel data online aan. We breiden dit verder uit met cijfers over luchtkwaliteit, mobiliteit en geluid. Hiervoor rollen we een meet- en telnetwerk uit over de stad, waarmee buurt per buurt transparante meetresultaten over luchtkwaliteit, geluidshinder en mobiliteit beschikbaar worden. Deze data stimuleren een ambitieus en gericht beleid en activeren buurten om zelf initiatieven te nemen, zoals het aanleggen van gevelgroen.
We maken van cyberveiligheid een absolute prioriteit
- Antwerpen is in december 2022 getroffen door een grote cyberaanval, met dramatische gevolgen voor het personeel en alle inwoners van ‘t Stad. Sommige stadsdiensten draaien tot op vandaag nog niet op volle kracht. Antwerpen was hier totaal niet op voorbereid, ook al bleek uit een audit van 2020 al dat de stedelijke administratie niet voldeed aan bepaalde veiligheidsmaatregelen. Een kritisch rapport dat de cyberveiligheidsgebreken aankaartte, kwam het huidige stadsbestuur niet goed uit en werd snel in de schuif opgeborgen. Dat is onaanvaardbaar. We stellen cyberveiligheid in de toekomst voor zowel burgers als de overheid prioritair en implementeren de cyberveiligheidsaanbevelingen zoals door specialisten voorgesteld.