Antwerpen Modestad

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Wie mode zegt, zegt Antwerpen. Antwerpen heeft een unieke status in de modewereld. We houden internationaal stand tussen steden als Parijs, Londen, Milaan of New York. Met troeven als onze Modeacademie, het ModeMuseum en de creativiteit en innovatie van in Antwerpen opgeleide modeondernemers, groeit dit aanzien bovendien elk jaar weer. De stad tekent ook voor een eigenzinnig en kwalitatief retailaanbod.

Maar de internationale positie van Antwerpen als modestad staat onder druk. Elders worden startende ontwerpers-ondernemers beter omkaderd, wat het risico op de vlucht van creativiteit uit Antwerpen vergroot. De stedelijke omgeving biedt ongekende opportuniteiten, maar die worden onderbenut. We onderschrijven dan ook het modeplan zoals dat door FlandersDC wordt opgesteld, en willen de inhoud meenemen in de komende legislatuur. Antwerpen als unieke stad voor mode, dat is onze ambitie voor ’t Stad.

We geven de sector en onze mode-ankers de erkenning die ze verdienen

  • We bouwen een nauwere en meer structurele band uit met de Modeacademie.
  • Een modeshow is een belangrijk moment met veel media-aandacht, waarop veel internationale professionals naar Antwerpen komen. We zetten onze middelen in om het jaarlijkse defilé van de Modeacademie structureel te ondersteunen. We bekijken daarnaast of we dit momentum kunnen gebruiken om versterkende events te organiseren, bijv. een Fashion Summit, de Antwerp Design Week, internationale bezoekersprogramma’s, ...
  • We werken mee aan de uitbouw van de alumniwerking voor de Modeacademie. Alumniwerking die staat voor een constante link met de sector, zowel in binnen- als in buitenland. Dit is ook belangrijk voor de huidige netwerken en voor een blijvend sociaal weefsel.
  • We ondersteunen het MoMu om haar reputatie als één van de 10 belangrijkste modemusea ter wereld te verdedigen. We geven de directie meer autonomie binnen onze stedelijke diensten.

We zorgen ervoor dat de mode-industrie het talent vindt dat ze nodig heeft

  • We zetten in op een breed aanbod aan deeltijdse modeopleidingen binnen onze stedelijke academies voor de praktische, technische en uitvoerende beroepen (e.g. patroontekenen, textielontwerp, borduren, …).
  • We zoeken aansluiting met het secundair onderwijs voor de invulling van knelpuntberoepen in de mode-industrie.
  • We laten kinderen via themaweken op school diepgaand kennismaken met onze mode-industrie, van ontwerper over maakproces tot uiteindelijk product.

We geven aan zetje aan nieuw ondernemerschap binnen de mode-industrie

  • We voorzien een voortzetting van de specifieke subsidie voor modegerelateerde ontwikkelingsprojecten. Daarin roepen we mode-ondernemers op om innovatieve groeiprojecten in te dienen.
  • Met de vastgoedmarkt en belangrijke retailspelers wordt de wenselijkheid en haalbaarheid onderzocht om leegstaande panden tijdelijk in te vullen als opstartlocatie voor de nieuwe moderetailers. De stad heeft ook een goed zicht op het beschikbaar bedrijfsvastgoed in Antwerpen, bij gebouweigenaars, ontwikkelaars, makelaars en in eigen stadsbeheer. We stimuleren de vestiging van kansrijke mode- (en creatieve) ondernemers in dit vastgoed.
  • Vele modesteden ondersteunen lokale productie en investeren erin. Ontwerpen worden ter plaatse in prototypes omgezet en geproduceerd, alvorens de grote producenten in Azië of Zuid-Europa in te schakelen. We volgen deze tendens nauw op en faciliterende initiatieven die hier genomen worden.

We zorgen voor een permanente beleving van mode in de stad

  • We zetten Antwerpse mode op de kaart door ruimte te maken voor mode als programmaonderdeel van stedelijke evenementen. Daarnaast zetten we unieke en onderscheidende mode-evenementen op die verschillende doelgroepen naar de stad trekken.
  • We zetten in op een publiek cross-over-event tussen design en mode. Dit zijn twee grote ontwerpindustrieën in onze stad die elkaar kunnen versterken.
  • We stimuleren de handelszaken in onze stad om van elke zondag een winkelzondag te maken. We bekijken ook het potentieel van avondopeningen. We trekken als stad communicatiebudget uit om hiervan een succes te maken.

Gerelateerde standpunten