Programma district Antwerpen

Respect werkt

Met respect voor iedere Antwerpenaar naar een stad op mensenmaat.

Inleiding

Bij cd&v district Antwerpen geloven we in een toekomst waarin elke buurt veiliger, groener en bereikbaar is. Onze prioriteit ligt bij het creëren van verkeersveilige wijken, waar voetgangers en fietsers zich vrij kunnen bewegen zonder zorgen. We zetten daarom in op woonerven en conflictvrije kruispunten, met bijzondere aandacht voor schoolomgevingen die veilig moeten zijn voor onze kinderen. Door samen met buurtbewoners de wijkmobiliteit te hertekenen, streven we naar leefbare straten die zowel toegankelijk zijn als veilige plekken bieden. Dit is een essentiële stap in onze bredere visie voor een stad op mensenmaat waar iedereen zich thuis voelt .

Daarnaast willen we van Antwerpen een stad maken waar groen en duurzaamheid hand in hand gaan met bereikbaarheid. Onze visie omvat het herinrichten van straten en pleinen tot groene, wandel- en fietsvriendelijke ruimtes, zonder in te boeten op de toegankelijkheid voor auto's. We geven extra aandacht aan het vergroenen van onze buurten en het stimuleren van actieve mobiliteit. Dit alles doen we met respect voor de noden van alle Antwerpenaren, want we geloven dat 'Respect werkt'. Het is ons doel om elk project en elke verandering in nauwe samenwerking met de inwoners, ondernemers en organisaties te realiseren, waarbij de stem van de gemeenschap altijd wordt gehoord.

Tenslotte willen we vertrouwen en ruimte bieden aan de verenigingen, ondernemers en talloze verbindende initiatieven die onze stad rijk is. Door het versterken van buurtverenigingen, het luisteren naar en ondersteunen van onze senioren en jongeren, zorgen we voor een district dat er is voor iedereen. We bieden ruimte om te ondernemen en voor sportieve, culturele en sociale activiteiten. We streven naar een transparante en participatieve bestuursstijl waarin iedereen zich betrokken voelt en kan bijdragen aan het beleid. Voor ons is een stad waar mensen elkaar ontmoeten en samenwerken niet alleen gezelliger, maar ook sterker. 

Mobiliteit en publiek domein: veilig en bereikbaar

Antwerpen maakt een ware fiets- en mobiliteitsrevolutie mee. De straten en investeringen moeten de modal shift volgen. Maar elke buurt moet steeds bereikbaar blijven. Verkeersveiligheid is bovendien voor ons prioriteit. Meer en slimme investeringen in de veiligheid van de zwakke weggebruiker zijn noodzakelijk.

  • Autoluw wonen zonder sluipverkeer voor elke Antwerpenaar! We hertekenen de wijkmobiliteit samen met de buurtbewoners. We geven publieke ruimte in de stad maximaal aan voetganger en fietser, zonder de toegankelijkheid met de wagen in het gedrang te brengen.
  • De kruispunten op de hoofdassen maken we conflictvrij. De andere straten vormen we waar het kan om tot veilige tuinstraten, woonerven, zone 30 of fietsstraten. Dit moet verder gaan dan verfpotbeleid en met de juiste ingrepen worden geflankeerd.
  • Zonder uitzondering moet elke schoolomgeving verkeersveilig zijn. 
    • We trekken maximaal de kaart van schoolstraten, die we overal waar mogelijk in overleg met de buurt uitrollen.
    • We voeren tijdsvensters voor zwaar vervoer in, zodat zij niet tijdens de schooluren rondrijden in schoolomgevingen.
    • We herbekijken het schema van de ophalingen voor het huisvuil (naar namiddagen of nachten) zodat de vuilniswagens niet meer tijdens de spits door de stad moeten.
  • Meer fietsparkings: Elke fiets een veilige en comfortabele stalplaats. 
    • We verdubbelen het aantal buurtfietsparkings: zo staan fietsen veilig en vermijden we een dat straten vol met fietsen komen te staan.
    • We verhogen het aantal fietsbeugels in de woonbuurten gevoelig. We hebben hierbij speciale aandacht voor extra plek voor bakfietsen.
    • We voeren een fietstelling/fietsinventaris uit, zodat we weten waar er hoeveel fietsen “wonen”. We gebruiken deze gegevens o.a. bij de heraanleg van straten.
    • We creëren grote en kleine fietsenstallingen met publieke fietspompen en elektrische laadpunten t.h.v. pleinen, parken en winkelkernen verspreid over de stad.
    • In winkelstraten plaatsen we om de 50 meter fietsbeugels. Zo blijft het voetpad vrij van gestalde fietsen.
    • In de buurt van schoolomgevingen voorzien we meer plaats om met de fiets en bakfiets tijdelijk te stationeren bij het afzetten van de kinderen.
  • We sensibiliseren weggebruikers zoals fietsers, steppers om veilig deel te nemen aan het verkeer. Dit is gemengd en stapvoets waar het kan, gescheiden waar het moet. Op stadsniveau gaan we voor een verhoogde handhaving en opvolging van overtreders.
  • Laadpalen plaatsen we zo veel mogelijk op straat tussen de parkeerplekken en niet op de voetpaden. Een minimale doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers en ouders met kinderwagens moet altijd gewaarborgd blijven.
  • We voorzien extra publieke goed toegankelijke (ook voor mindervaliden) toiletten in het stadscentrum.
  • We updaten de stedelijke geluidskaart en blijven meten. We hebben aandacht voor het ontwikkelen van geluidsarme plekken in de stad.
  • We gaan voor een proper district. We promoten de organisatie van opruimacties in iedere buurt: zo creëren we respect van bezoekers, scholieren, studenten, … voor elke buurt. We gaan voor extra vuilnisbakken zodat er minder zwerfvuil achterblijft. Straatvrijwilligers verdienen respect.
  • We willen meer, slimmere en betere verlichting op plekken waar vaak overlast is zoals buurtparkjes en pleintjes. We hebben hierbij tegelijk aandacht voor het minimaliseren van lichtvervuiling.
  • De toegankelijkheid van onze voetpaden moet beter. Ze moeten vlak liggen, voldoende breed zijn en voorzien zijn van voldoende verlaagde boordstenen, zodat de toegankelijkheid met een kinderwagen, rolstoel, rollator of trolley gegarandeerd is.
  • We hebben aandacht voor de breedte van oversteekplaatsen in heraangelegde straten. Niet enkel voetpaden en fietspaden moeten voldoende breed zijn, ook de breedte van de oversteekplaatsen waar stappers en trappers de weg kruisen moeten worden aangepast aan de hoeveelheid verkeer.
  • We maken een pleinenplan. Pleinen zijn in onze stad de ideale plaatsen om mensen laagdrempelig samen te brengen. Ze trekken horeca, picknickers, evenementen en festivals aan. We zetten daarom in op het opwaarderen van pleinen in ons district om in iedere wijk een aantal “ontmoetingspleinen” te creëren.
  • Bij de (her)aanleg van  straten en pleinen zetten we volop in op échte burgerparticipatie:
    • Beschikbare informatie wordt transparant ter beschikking gesteld van de participanten om als evenwaardige partners een project te realiseren.
    • Stakeholders zoals omwonenden, handelaren, scholen etc worden reeds bij de start van het project mee betrokken. Zo kan de kennis en kunde van de stakeholders volop benut worden doorheen het volledige ontwerpproces. Er dienen participatiemomenten voorzien te worden vanaf de opmaak van de projectdefinitie en randvoorwaarden.

Groenbeheer: een groen en klimaatrobuust district

Open ruimtes, natuurlijke accenten en groene plekken zorgen voor een groter geluksgevoel. Het verleidt mensen om samen te komen en vermindert de criminaliteit. Daarnaast speelt groen een cruciale rol op vlak van klimaatregeling, waterhuishouding en luchtzuivering. Een groener Antwerpen is een gezonder Antwerpen. Wie uit zijn raam kijkt, beseft het: de groene ruimte in onze stad is schaars. In een ideale wereld geraken we ooit aan een stad die voldoet aan de regel van « tree »: elke Antwerpenaar ziet minstens 3 bomen uit zijn raam, 30% van de totale oppervlakte is “groen” en ieder heeft op 300m een buurtpark. Wij gaan komende legislatuur alvast voor:

  • Een buurtpark op 300m van ieders deur en op 1000m een stadspark. Dit doen we door kleine(re) buurtparken te ontwikkelen in dichtbebouwde buurten op bestaande pleinen, en bij nieuwe stadsontwikkelingsprojecten.
  • We vervangen 15% van alle Antwerpse pleinen en voetpaden door een groene invulling. We vullen onze straten groen in, door bijvoorbeeld parkeerplaatsen met grastegels aan te leggen. Door zinloze verharding terug te dringen, vermijden we overstromingen, vangen we fijn stof, koelt Antwerpen af en krijgen dieren en planten weer kansen. Dit doen we door de focus bij heraanleg van straten en pleinen te verschuiven van een asfaltbalans naar een groen- en bomenbalans. Deze balans moet na elke heraanleg positief zijn. 
  • Om snel vooruitgang te boeken, moet het district ook zijn bewoners maximaal ondersteunen en aanmoedigen om te ontharden. Het district voorziet daarom in voldoende ondersteuning en hulp bij ontharden en voor het beheer van gevelgroen:
    • We organiseren een groepsaankoop van gevelregentonnen, en ondersteuning bij installatie.
    • We organiseren een groepsaankoop voor het snoeien van gevelgroen. Het district faciliteert en burgers kunnen zich inschrijven om hun gevelgroen te laten snoeien door een professional die ook voor afvoer van het snoeisel zorgt.
    • We nemen de drempels om te ontharden weg en bekijken of een centraal depot voor uitgebroken tegels kan worden opgezet zodat men zelf deze niet langer hoeft bij te houden. 
  • We willen meer tuinstraten of groene woonerven: waar het kan wordt dat het uitgangspunt bij heraanleg. Tegen einde legislatuur moet er in elke wijk minstens één tuinstraat zijn.
  • We willen meer groen gedeeld gaan beheren. Waar er bereidheid is, kunnen buurtbewoners helpen bij groenbeheer en kan men het openbaar groen als een “common” gaan beheren. Hiervoor maken we een nieuw laagdrempelig buurtcontract waar de buurtcoaches actief mee op pad kunnen.
  • We proberen bij iedere heraanleg ruimte te voorzien voor een of meerdere toekomstbomen. Uit onderzoek blijkt dat wonen in een gebied met minder maar grotere en oudere boomkruinen gunstiger is voor de cardiovasculaire en mentale gezondheid van mensen, dan wonen in een omgeving met veel, maar kleinere bomen. 
  • We investeren in bijenkasten, zwaluwnesten en uilenkasten. Zo krijgen deze stadsbewoners de plek die ze verdienen. 
  • We communiceren over keuzes die worden gemaakt op gebied van groen. Infoborden kunnen aangeven waarom op bepaalde plekken bepaalde keuzes gemaakt worden.
  • In de parken die we beheren gaan we maximaal voor diversiteit in beplanting. Stukjes gazon zijn nodig voor recreatie, maar zijn op vlak van biodiversiteit minder waardevol. We zetten samen met experten in op “verwildering” van ons parkgroen door de juiste keuze van grassen, kruiden, struiken en bomen. We letten hierbij op het creëren van voldoende schaduw, terwijl we ook het veiligheidsgevoel bewaken.

 

Jeugd: we faciliteren veel en veilig spelen en feesten 

Antwerpen is een jong district. Kinderen en jongeren verdienen hun eigen plaats. Ze hebben ruimte nodig om te spelen, op te groeien en initiatieven te nemen, zonder daarbij als overlast te worden bestempeld. Ons district kent een bloeiend jeugdverenigingsleven dat gestoeld is op de vrijwillige inzet van vele (vaak jonge) mensen. Deze inzet verdient veel waardering en ondersteuning. Een ondersteunend jeugdbeleid is tegelijk een inclusief jeugdbeleid, dat oog heeft voor alle kinderen en jongeren. Daarnaast veronderstelt een degelijk jeugdbeleid ook de nodige aandacht voor kinderopvang, onderwijs en nachtcultuur. We willen gaan voor een geïntegreerd jeugdbeleid, samen met alle betrokkenen,  gericht op de noden van jonge mensen.

  • We optimaliseren de werking van de jeugdraad en de inspraak van kinderen en jongeren in ons district. Ook moeten verslagen van de adviesraden, zoals de jeugdraad, makkelijk terug te vinden zijn op de website. We betrekken hen ook meer systematisch in participatie rond ontwerp van speel -en sportplekken.
  • We voeren een kinderdistrictsraad in voor jongeren tussen 10 en 12 jaar. Zo leren we kinderen de basisprincipes van onze democratie en kunnen we beter rekening houden met de mening en adviezen van de kinderen, bijvoorbeeld bij de realisatie van speel -en sportterreinen.
  • Ouders betrekken bij het jeugdbeleid is belangrijk. We organiseren initiatieven waarbij ouders inspraak kunnen leveren bij het te voeren beleid.
  • We voorzien voldoende kwalitatieve speelruimte, ook voor oudere kinderen. Speeltuinen zoals op de Cadix, Kielpark en de Scheldekaaien zijn goede voorbeelden. Voor de allerkleinsten voorzien we voldoende beschaduwing van de speeltuinen.
  • Kinderen zijn actief. Naast speeltuinen en spelaanleidingen in parken en op pleinen, is er nood aan binnenspeelruimte. Zeker in periodes met slecht weer. In samenwerking met verenigingen en/of private partners realiseren we minstens twee binnenspeeltuinen en snoezelruimtes.
  • Meisjes zijn minder te vinden in de publieke ruimte, terwijl ook zij graag buiten spelen en afspreken. Meisjes geven ook vaker aan zich zorgen te maken over hun persoonlijke veiligheid in de openbare ruimte. In samenspraak met de jeugdraad onderzoeken we waar we “safe-spaces” kunnen creëren die extra “meisjesvriendelijk” zijn.  
  • Ook voor feesten en fuiven moet er voldoende plek zijn. Jeugdhuizen en verenigingen krijgen de nodige ondersteuning en subsidies om dit te doen. We moedigen nieuwe jeugdhuizen en -werkingen aan om zich te ontwikkelen in onze wijken. We werken toe naar een spreiding in alle wijken zodat jongeren ‘s nachts zich niet te ver meer moeten verplaatsen.
  • We zetten in op extra stadsfestivals. We faciliteren eendaagse events in het midden van onze bruisende wijken en straten waarop er autoluw gefeest kan worden, en bewoners elkaar kunnen treffen. Bijvoorbeeld zoals Laundry Day in zijn begindagen.
  • We zorgen ervoor dat we kinderopvangprojecten goed ondersteunen, en zetten in op vergroening van hun buitenruimtes. Voldoende kinderopvang is nodig om district Antwerpen aantrekkelijker te maken voor jonge gezinnen. 
  • We blijven jeugdverenigingen ondersteunen en indexeren jaarlijks hun werkingsmiddelen.
  • We werken een uitgebreid en betaalbaar activiteitenaanbod uit voor de allerkleinsten, vooral tijdens de schoolvakanties. Naast sport en spel voorzien we ook een aanbod van creatieve activiteiten: dans, knutselen, muziek,…
  • We streven naar toegankelijke activiteiten vanuit de sport- en jeugddienst. Dit in alle vakanties en op woensdagmiddag, en voor alle schoolgaande kinderen. 
  • Onze stedelijke jeugd gaat graag ook zelf aan de slag. We voorzien in de burgerbegroting ruimte voor projecten voor en door jongeren. Via kleinschalige projectoproepen kunnen ze hun eigen ideeën realiseren.  
  • Jeugdverenigingen hebben ruimte nodig. Die is nogal schaars in ons district. De nodige extra ruimte voorzien we in samenwerking met andere verenigingen, scholen, cultuurhuizen, wijkcentra. We bekijken waar het mogelijk is om ruimtes te delen.
  • Jonge kinderen, en hun drukbezette ouders, hebben een beperkte actieradius. Het district geeft prioriteit aan nabij zwem, sport, cultuur, film- en verenigingsaanbod. We werken hiervoor samen met verenigingen en private initiatieven.
  • Mentaal welzijn bij jongeren krijgt momenteel veel aandacht. We voorzien middelen voor het aantrekken van psychologisch onderlegde vertrouwenspersonen bij jeugdwerkingen, en de mogelijkheid tot het aanvragen van ondersteuning voor de organisatie van peergroups voor mentaal welzijn bij jongeren.

Sport: aanbod in de buurt voor iedereen

Sporten en bewegen is leuk. Meer zelfs, het is gezond. Sport maakt ons krachtig en veerkrachtig. Samen sporten brengt mensen bij elkaar en versterkt het sociale weefsel in onze buurten. Sport verbindt! 

Via een sterk sportbeleid kunnen we drempels verlagen en mensen aanzetten om initiatief te nemen en zich (vrijwillig) te engageren. Daarom maken we werk van een breed sportbeleid, want sport verdient een plaats op school, in bouwplannen, in de zorg, in de strijd tegen criminaliteit, een verslaving of eenzaamheid. Sport zet ons district in beweging.

  • Het district zet in op extra sportaanleidingen in alle wijken. Om mensen en vooral jonge kinderen aan het sporten te krijgen moet er heel nabij toegankelijke sportinfrastructuur beschikbaar zijn. Dit kunnen sportaanleidingen buiten zijn (zoals fit-o-meters, calisthenics, loop- en fietsparcours), maar ook infrastructuur voor buitenbalsporten.
  • We blijven sportverenigingen ondersteunen en indexeren jaarlijks hun werkingsmiddelen.
  • We zorgen voor het openstellen van extra indoor sportinfrastructuur. Bij nieuwe ontwikkelingen hebben we aandacht voor voldoende aanbod aan zalen voor sporten zoals turnen, vechtsporten of dans. Het district zoekt actief mee naar mogelijkheden om beschikbare infrastructuur open te stellen en te delen.
  • Het gebruiken van de infrastructuur van de stad is nu vaak moeilijk te plannen. Voor de clubs, die door vrijwilligers draaiende worden gehouden, is dit een te complexe organisatie. Andersom is voor particulieren het gebruik van de vrije momenten erg lastig te boeken, en ook in te schatten. Een digitale planningstool en/of druktemeter zou een uitkomst bieden.
  • Het district helpt d.m.v. een campagne om vrijwilligers voor sportclubs en andere verenigingen in het district te vinden. We brengen de verantwoordelijken voor vrijwilligersbeleid van clubs bijeen en voorzien hierbij ook algemene opleidingen: “train de trainer”. Zo kunnen ze ook van elkaar leren.
  • Zwemmen: 
    • We willen een uitbreiding van de openingsuren van zwembaden, ook naar nu minder conventionele momenten zoals zondagavond.  
    • ‘t Stad telt een aantal fonteinen waar momenteel al informeel in wordt gezwommen en gespeeld. We willen op deze plekken officieel laagdrempelige waterrecreatie toelaten. 
    • We willen een zwembad binnen de Leien, bijvoorbeeld bij de nieuwe ontwikkeling op de gevangenissite in de Begijnenstraat, in samenwerking met het stadsbestuur.
  • Ook de urban sporten hebben een plaats in ons district. In samenwerking met de vereniging van skaters maken we goede afspraken over waar skaters buiten de skateparken welkom zijn. Bij aanleg van pleinen bekijken we steeds hoe we deze ook voor hen aantrekkelijk kunnen maken.  We realiseren minstens 1 DIY-skateplek in het district de komende legislatuur.
  • We maken het aanbod van sportclubs in ons district extra zichtbaar door het maken van een online pagina met een overzicht van alle clubs, hun locatie, doelgroep en werking.
  • We breiden de werking, en zeker de naschoolse sportactiviteiten, van Jespo uit, ook voor jonge kleuters. 

Cultuur en evenementen: warm, divers en nabij

Antwerpen staat synoniem voor cultuur. Al eeuwenlang zijn we een baken voor creatievelingen, culturele organisaties en cultuurconsumenten. We hebben bijzonder goede opleidingen, en vele Antwerpenaren pikken graag een voorstelling, boek of optreden mee. Maar ook in onze wijken, dichtbij elke Antwerpenaar willen we het allerbeste cultuurbeleid ontplooien. Cultuur brengt mensen samen, is een creatieve uitlaatklep voor vele (amateur)kunstenaars en een vult onze vrije tijd rijkelijk.

  • We blijven cultuurorganisaties en -verenigingen ondersteunen en indexeren jaarlijks hun werkingsmiddelen.
  • Kunst maakt onze straten en pleinen mooier en interessant. Daarom willen we meer inzetten op kunstwerken op straat, op pleinen of in onze parken: beelden, muurschilderingen of installaties. We zorgen voor een goede uitleg, en samen met de stad maken we thematische wandelingen en fietstochten langs de kunstwerken doorheen ons district.
  • Samen met de stad willen we een vrij toegankelijk kleinschalig openluchttheater voor zo’n 100 personen bouwen bijvoorbeeld op Nieuw Zuid of Linkeroever. Hierin kan de buurt samenkomen en vergaderen, en kunnen er door (amateur)kunstverenigingen zoals fanfares en koren kleine optredens worden georganiseerd. Ook kleinschalige lezingen, bijvoorbeeld georganiseerd door de lokale bibliotheken, kunnen hier plaatsvinden.
  • cd&v pleit steeds voor een nabij districtsbestuur. We willen hiervoor bruisende wijkcentra die fungeren als ontmoetingsplaatsen in alle buurten. In een wijkcentrum kan er ruimte zijn voor cultuur (podium, muziek, expo, bibliotheek, etc.), een jeugdhuis, een buurtsecretariaat, de wijkwerking van de politie, een administratief loket, een dienstencentrum, sportinfrastructuur, lokalen voor organisaties, verenigingen en individuele bewoners om activiteiten te organiseren en elkaar te ontmoeten. Zo komen vele functies samen op een goed ontsloten plek.
  • Elke wijk een wijkfeest! We ondersteunen wijkfeesten en waar mogelijk combineren we dit met autoloze koopdagen voor de handelaars.
  • We organiseren een “welkom in ons district”-dag waar we verenigingen de kans geven zich voor te stellen en ook het district en de stad hun werking kunnen voorstellen. We voorzien ook een aanbod specifiek voor anderstaligen om hen maximaal te ondersteunen om Nederlands te leren.
  • We breiden de openingsuren van de wijkbibliotheken gevoelig uit. Niet iedereen is in staat om vlot tot in de Permeke bibliotheek te geraken. Een nabij aanbod op maat in de buurt is essentieel voor het bevorderen van lezen in onze wijken.
  • We zetten verder in op een uitleendienst van materialen voor feesten en spelen. Het aanbod wordt verhoogd, verbreed en gepromoot. De logistieke drempels (ophalen, vervoeren, kuisen, reserveren, ..) werken we weg.
  • We werken toe naar een open en transparant reglement voor subsidies voor cultuur en verenigingen. We zetten in op heldere afspraken qua dossiers, criteria en termijnen, en werken met een onafhankelijke jury voor de beoordelingen. De politiek mengt zich niet in de beslissingen. We spiegelen ons zo aan de goede praktijken van het bovenlokale en Vlaamse beleid. We willen op deze manier ook inzetten op een gezonde in- en uitstroom van initiatieven.
  • We doen al veel voor de klassieke kunstvormen. Dat blijven we behouden. Maar Antwerpen is uiteraard een specifieke omgeving als grootste stad van Vlaanderen. Daarom zetten we meer in op de urban en populaire cultuurstijlen die passen bij een stedelijke context: hiphop, graffiti, breakdance, rap, slam poetry, circus, gaming, design, digitale cultuur, … Ook skatecultuur geven we een duidelijke plek in onze stad en we betrekken de betrokken organisaties dan ook bij het beleid.
  • Op eenzelfde manier willen we het (al dan niet) gebruik van publieke platte daken in kaart brengen om verspreid in ons district een aantal aantrekkelijke rooftop organisaties de kans te geven activiteiten te ontwikkelen voor en door de buurt.
  • District Antwerpen kent vele kleine stadscinema's. Dit uitgebreide aanbod moeten we koesteren en ondersteunen. Samen met de stad ontwikkelen we daarom, naar analogie met het Nederlandse Cineville abonnement, een filmpas waarmee al deze kleinere bioscopen in een abonnementsformule te bezoeken zijn. 

Senioren: toegankelijke stad op mensenmaat

Senioren zijn een zeer diverse groep van veel actieve levensgenieters tot de zeer afhankelijke en kwetsbare senior. Meer mensen worden vandaag gelukkig in goede gezondheid oud: ze zijn opgeleid en vitaal. Ze blijven hoe langer hoe meer actief. We kiezen voor een beleid dat ouderen insluit: een beleid dat de seniorentoets kan doorstaan op alle ‘levensdomeinen’ gaande van toerisme, sport, cultuur en levenslang leren over wonen, mobiliteit en verkeer, veiligheid, ruimtelijke ordening, informatie en communicatie...

  • Iedereen wil zich deel voelen van het stedelijke leven, ook na de pensionering. We faciliteren daarom het inzetten van vrijwilligerswerk in tal van sectoren. Hiervoor organiseert het district een jaarlijkse beurs voor verenigingen. Zo brengen we verenigingen die op zoek zijn naar vrijwilligers in contact met mensen die graag hun steentje bijdragen.
  • Het gevarieerd aanbod van het district zoals de tabletcafés, beweegdagen, etc breiden we uit met o.a. ook een senioren universiteit waar waarbij maandelijks aan de universiteit door professoren gedoceerd wordt over actuele en wetenschappelijke onderwerpen die ouderen aanbelangen.
  • We stellen een seniorenconsulent aan om zich in te zetten voor de ondersteuning van senioren en de seniorenraad. De buurtcoaches en seniorenconsulent ondersteunen de wijkkernen van de seniorenraad.
  • We zetten in op het verbreden van de seniorenraad, met senioren van verschillende achtergronden, en suggereren tweemaandelijks een open seniorenraad te organiseren met een spreker. 
  • Communicatie vanuit het district blijft ook op papier belangrijk (niet enkel digitaal). We ondersteunen ook buurtkrantjes en het district werkt hier nauw mee samen. Ook voor haar eigen communicatie zoals bijvoorbeeld het promoten van de districtspremie voor kleine hulpmiddelen.
  • Elke Antwerpenaar mag goede en toegankelijke dienstverlening verwachten. We vrijwaren maximaal de persoonlijke dienstverlening bij de stadsloketten. Bovendien bekijken we de mogelijkheid om een mobiel stadsloket te organiseren per postcode in een lokaal dienstencentrum bijvoorbeeld.
  • Mantelzorgers worden steeds belangrijker voor de groep van senioren die zorg nodig hebben. Net als in de districten Deurne, Berchem, Hoboken en Wilrijk willen we ook in district Antwerpen een mantelzorgpremie van 150 euro per jaar invoeren. Voor cd&v is de ondersteuning van mantelzorgers een prioriteit.
  • Initiatieven zoals zorgzame buurten waarmee buurtbewoners kleine zorgen voor elkaar kunnen opnemen, ondersteunen we. We proberen op wijkniveau alle zorgaanbieders in kaart te brengen en delen dit op een toegankelijke manier met de wijk. 
  • Alle gebouwen moeten toegankelijk zijn voor kinderen, senioren en mindervaliden. We maken een toegankelijkheidsaudit in het begin van de legislatuur voor onze publieke gebouwen, straten en pleinen. Zo zetten we aan het begin van de bestuursperiode de prioriteiten juist.
  • Bij de inrichting van het openbaar domein wordt maximaal ingezet op een uitstekende toegankelijkheid. We hebben oog voor zilveren linten door bijvoorbeeld voldoende zitbanken op schaduwrijke plekken te voorzien en breiden dit verder uit.

Ondernemen: middenstand als hart van elke buurt

Ondernemers, marktkramers en handelaars zijn een onmisbaar deel van onze bruisende buurten. We leven ook in de koffiebars, cafés en restaurants van onze wijk. Winkeliers voorzien ons van allerhande goederen en diensten om ons leven te kunnen leiden. Bloeiende handelszaken en bedrijven zorgen voor ontelbare lokaal verankerde jobs aan vele Antwerpenaren. Ondernemers zijn er voor de Antwerpenaren. Het district moet er zijn voor hen door hen ten volle te ondersteunen in wat zij goed zijn: ondernemen.

  • We promoten actief elke handelsbuurt en -straat in ons district:
    • We stellen een handelsconsulent aan. Zo creëren we een eerste aanspreekpunt voor elke marktkramer, handelaar en handelsvereniging.
    • We ondersteunen de organisatie van braderijen in de verschillende handelskernen. Elke handelsbuurt krijgt recht op twee autoloze winkeldagen per jaar, zonder uitzondering. Zo zetten handelaars hun buurt elk jaar in de kijker.
    • Onze lokale handelsstraten en -centra waarderen we op en behandelen we evenwaardig inzake orde en netheid. We denken aan de Handelsstraat, Abdijstraat, Offerandestraat, Van Wesenbekestraat, Nationalestraat, …
    • We investeren in de uitstraling en promotie van deze straten, om hun troeven beter bekend te maken bij alle Antwerpenaren. Deze handelsstraten bieden een uniek en complementair aanbod aan producten die je niet terugvindt in de supermarkt of op de Meir.
    • We stippelen een route uit doorheen onze unieke handelsstraten. Zowel gericht op de nieuwsgierige Antwerpenaar als op de toerist.
  • We richten een lokale handelsraad op met vertegenwoordiging van de verschillende handelaarsverenigingen uit ons district. Zo geven we handelaars volwaardig en permanent inspraak in het beleid, detecteren we beter de lokale noden en minimaliseren we de impact van events of werken aan straten en pleinen.
  • We betrekken de bedrijven en handelaren in een buurt actief bij participatiemomenten. We organiseren deze bij voorkeur ook op handelaarvriendelijke momenten. In de communicatie bij bv. werken of een heraanleg, zorgen we daarvoor voor specifieke communicatie naar de handelaren en bedrijven in de buurt. 
  • Onze lokale handelaars worden vooral bezocht met de fiets en te voet. Daarom voorzien we handelsstraten om de 50 m voldoende fietsbeugels, met aandacht voor bakfietsen, zodat onze voetpaden vrij blijven voor flanerende voetgangers.
  • We verbreden het marktbeleid.  We stimuleren innovatieve concepten, en hebben aandacht voor korte keten producten. Tijdelijke markten en avondopeningen moeten hierbij een optie zijn.

Participatie: een bestuur dat luistert

In een stad als Antwerpen die barst van talent, diversiteit, verenigingen en geëngageerde inwoners is het voor cd&v een vanzelfsprekendheid om in dialoog met hen het beleid vorm te geven. Een stad bestuur je samen! Participatie van inwoners, buurtcomités en verenigingen is voor ons hét middel om een beter beleid met méér ambitie voor Antwerpen te voeren. We willen beleid en projecten die beter aansluiten op de reële noden en wensen van onze inwoners en ondernemers. Een aantal elementen zijn van essentieel belang bij het voeren van participatieprocessen. Het vooropstellen van duidelijke randvoorwaarden, een transparante informatieverstrekking en een passend gevolg geven aan het resultaat zijn de drie belangrijkste. Voor cd&v moeten inwoners en andere stakeholders vanaf de start betrokken worden. Ze moeten ook mee kunnen nadenken over de visie en het concept van een project voordat het ontwerpproces gestart wordt. We willen dat ze het gehele denkproces kunnen meevoeren om tot een ware vorm van co-creatie te komen.

  • Wij gaan voor een bestuur dat echt luistert en bewoners en ondernemers betrekt bij de besluitvorming.
    • We verbreden de adviesraden en willen hen nog meer betrekken bij het beleid.
    • We streven ernaar in elke wijk een inspraakgroep voor bewoners uit te bouwen. We versterken daarom de werking van de buurtsecretariaten en buurthuizen. Wij geloven dat dit van onderuit moet komen, maar willen wel maximaal elk burgerinitiatief hiertoe ondersteunen en buurtcoaches op zoek laten gaan naar initiatiefnemers om dit op te richten.
    • Het district treedt op als eerste aanspreekpunt voor de wijkverenigingen. Voor stedelijke bevoegdheden geeft het district de vragen zelf aan de juiste stedelijke diensten door.
  • We bekijken waar we mits ondersteuning extra wijkkrantjes kunnen opstarten en gebruiken deze ook voor de communicatie van het district.
  • We willen een gebiedsdekkend systeem van digitale nieuwsbrieven waarop bewoners zich kunnen abonneren. Momenteel zien we al goede voorbeelden van bijvoorbeeld de buurtcoach op Linkeroever of Cultuur 2018. We breiden dit systeem uit naar nieuws en evenementen uit alle wijken. 
  • We vereenvoudigen het aanvragen van ondersteuning voor straat- en buurtverenigingen. We gaan hiervoor met hen eerst in dialoog.
  • Bij de (her)aanleg van  straten en pleinen zetten we volop in op échte burgerparticipatie:
    • Om als evenwaardige partners een project te realiseren, wordt de beschikbare informatie transparant ter beschikking gesteld van de participanten.
    • Omwonenden, lokale handelaars, bedrijven en andere lokale actoren worden reeds bij de start van het project mee betrokken. Zo kan de kennis en kunde van omwonenden volop benut worden doorheen het volledige ontwerpproces. Er dienen participatiemomenten voorzien te worden vanaf de opmaak van de projectdefinitie en randvoorwaarden.

Verenig(de) buurt

Wanneer buren elkaar ontmoeten en kennen, ontstaan er levendige buurten en straten. Een levendige buurt is van onschatbare waarde voor het samenleven in een stedelijk weefsel. Buurtverenigingen en alle vormen van sociaal contact zijn hierbij essentieel. Ze helpen tegen armoede, uitsluiting en vereenzaming, omdat in warme en zorgzame buurten mensen zich thuis voelen. Burenproblemen, sluikstorten en onveiligheid kunnen zo worden aangepakt, en het is ook gewoon gezelliger.

We willen meer flexibele middelen voor buurtverenigingen. cd&v wil meer ambitie in de ondersteuning van buurtverenigingen. De werking van stadsmakers moet verder worden uitgebreid: 

  • Het district stelt kosteloos binnenruimtes ter beschikking in de verschillende wijken om ook in de koudere en natte periodes activiteiten mogelijk te maken. 
  • We lanceren het concept van de BuurtBox: straatcontainers die in de lente en de zomer aan straat- en buurtcomités uitgeleend kunnen worden. Deze eenvoudig te verplaatsen containers bevatten alles om van speelstraten en straatfeesten een paradijs te maken. Deze containers bevatten tenten, stoelen, een zandbak, straatspeelgoed en –tuigen, een pinpong-tafel, … We maken bovendien de administratie om ze aan te vragen zo eenvoudig, begrijpelijk en laagdrempelig mogelijk. 
  • Afsluiten van een straat voor buurtfeest/speelstraat mag nu maximaal 2 maal per jaar. Dit flexibiliseren we door een totaal van 14 dagen straatafsluiting per straat toe te kennen die onbeperkt verspreid kunnen worden over het jaar.
  • Momenteel worden de middelen voor eten en drinken binnen een budget voor een straatfeest op een vast bedrag geplafonneerd. De ene straat is echter de andere niet. Meer of minder monden om te voeden maakt al snel een verschil. We laten deze plafonnering vallen, en bekijken samen met de aanvragers hoeveel cateringbudget er nodig is. 
  • Momenteel is het niet toegestaan om tijdens een speelstraat ook andere activiteiten te organiseren zoals een apero of een BBQ. Wij zijn echter van mening dat voedsel mensen samenbrengt, en willen deze beperking laten vallen. Als bewoners graag kleine evenementen met verschillende activiteiten in elkaar steken, dan laten we dit toe. 
  • We verlagen zoveel als mogelijk de administratieve lasten voor het aanvragen van evenementen in een straat. Waar mogelijk gaan we naar een “all in one” aanvraag waarin in 1 beweging budget, afsluitingen, vergunningen, parkeerverboden, materiaal, activiteiten, etc. kunnen worden aangevraagd.
  • We stimuleren en ondersteunen wijkverenigingen om jaarlijks een wijk -of buurtfeest te organiseren in samenspraak met de lokale handelaren. Deze burendag versterkt de wijkwerking en de dialoog tussen buren in een wijk.

Burgerbegroting

De burgerbegroting heeft geleid tot vele waardevolle initiatieven die gedragen worden door vele Antwerpenaren, zoals de toekomststraten, tuinstraten en zorgstraten. Het brengt ook het districtsbestuur en de democratie dichter bij de Antwerpenaar. De voorbije twaalf jaren waren een goed experiment en er werd al goed bijgestuurd. Toch willen we hierin nog verder gaan. Momenteel zien we dat slechts een zeer klein percentage van bewoners betrokken is bij het stemmen van de projecten in de burgerbegroting. Ook niet alle wijken, leeftijden en bevolkingsgroepen zijn even goed  vertegenwoordigd.

  • De drempel voor het indienen van een project voor de burgerbegroting is voor sommigen nog te groot. Goede ideeën worden niet altijd geselecteerd omdat ze met minder ervaring werden uitgewerkt. We blijven daarom inzetten op mensen begeleiden bij het indienen van hun projecten. We openen hiervoor een laagdrempelige loketwerking. We stellen ook een eenvoudige project leidraad op.
  • Ook bij de uitvoering van projecten worden de drempels enkel maar groter (denk aan onderscheid investeringsmiddelen en werkingsmiddelen). Het district zorgt voor maximale ontzorging en ondersteuning voor verenigingen of particulieren die projecten zelf uitvoeren.
  • De burgerbegroting is ook de ideale tool gebleken om experimentele projecten te kunnen opzetten. We geven als bestuur dan ook maximaal vertrouwen aan de burgers en verenigingen binnen minimale randvoorwaarden.
  • Onze stedelijke jeugd gaat graag ook zelf aan de slag. We voorzien in de burgerbegroting ruimte voor projecten voor en door jongeren. Via kleinschalige projectoproepen kunnen ook zij hun eigen ideeën realiseren. Jong geleerd is oud gedaan!
  • We trekken het communicatiebudget van de burgerbegroting gevoelig op, om meer mensen te bereiken bij het stemmen. Het is onze ambitie dat minstens 10% van de Antwerpenaren betrokken is of meestemt.
  • We blijven de werking van de burgerbegroting evalueren en bijsturen. Dat blijft nodig om onder andere aan volgende tekortkomingen tegemoet te komen:
    • Beperkte geografische spreiding van inzet van middelen (sommige buurten vinden hun weg naar de burgerbegroting niet).
    • Evenwicht in aandeel projecten dat door het district zelf of door de projectindieners worden uitgevoerd.
    • Beperking van besteding in de tijd. (niet elke project is exact op de periode van 1 jaar te realiseren)
    • We zoeken naar manier zodat elk project waar burgers in Antwerpen nood aan hebben, een kans maakt om te kunnen worden uitgewerkt tot een burgerbegrotingsproject. 
  • We pikken elk jaar een aantal succesvolle burgerbegrotingsprojecten op en kijken hoe deze verder gezet kunnen worden door reguliere districtswerking.