Nieuws

Recyclagepark Berendrecht-Zandvliet-Lillo verdwijnt

cd&v Berendrecht-Zandvliet-Lillo is verbolgen over het verdwijnen van het containerpark. “Wij zijn geen tweederangsburgers, Antwerpenaren in de polder betalen evengoed en evenveel gemeentebelasting, maar we moeten daar blijkbaar niet hetzelfde voor terug verwachten”.

Een begroting zonder zorgen

2020. Een jaar om héél snel te vergeten. De grootste gezondheidscrisis in 100 jaar. De wereld werd op een ongeziene manier door elkaar geschud. Dan kwam er, even, een moment waarvan we dachten: “Oef, we gaan er beter en sneller doorkomen dan verwacht.” Maar we werden al snel met onze voetjes opnieuw op de grond gezet. Uitgerekend in de provincie Antwerpen, waar het de gouverneur was die aan de noodrem trok. Met de kennis die we vandaag hebben, weten we dat dergelijk vroegtijdig – maar onpopulair optreden – meer dan aan de orde was om erger te voorkomen.

Zorg voor een breed en robuust vangnet voor de Antwerpse cultuur, sport –en jeugdverenigingen.

De coronacrisis dwong ons als maatschappij de voorbije weken tot ongeziene ingrepen. Beperkingen vaak die heel wat mensen, bedrijven en organisaties naar adem deden happen. Langzaam keren we terug naar het (nieuwe) normaal, maar de gevolgen van deze crisis zullen we nog lang voelen. Met name onze talrijke Antwerpse cultuur, sport –en jeugdverenigingen zijn kwetsbaar voor de terugslag van deze ongeziene gezondheidscrisis. CD&V vraagt dan ook een langetermijnvisie en extra aandacht voor de talrijke verenigingen, onder meer dankzij een eerlijke verdeling van het Vlaamse noodfonds en extra materiële steun.

Zuurpruimdading deel 2

Herinnert u zich de #zuurpruimdading nog? Door een procedureslag van drie buurtbewoners lag de werf op de Gedempte Zuiderdokken maandenlang stil. Er waren (terechte) problemen met de mobiliteit, maar en cours de route schrapte men met behulp van een dading ook een sportterrein én élk toekomstig, groot evenement. Dat betekende bijvoorbeeld vaarwel voor Antwerpen Zingt... .

De tweede gemeenteraad van achter een schermpje

Voor wie maar niet gewend geraakt aan de digitale gemeenteraden en al die afkortingen, alvast een korte samenvatting van wat ons maandagavond bezig hield. De gemeenteraad bevatte voor deze tweede digitale sessie alvast minder punten initiatiefrecht dan die van april. Toen moest er noodgedwongen dinsdagavond verder gedebatteerd worden. Het moet gezegd ook deze keer liep het technisch quasi probleemloos, buiten een nukkige pc voor schepen Kennis. Een pluim voor de mensen bij Bestuurszaken en Digipolis.

Provincie Antwerpen verlengt betaaltermijn naar 4 maanden voor provinciebelasting

Jaarlijks rond deze periode stuurt de provincie Antwerpen haar aanslagbiljet uit naar haar inwoners. Op deze brief staat een termijn van twee maanden om 39 euro over te schrijven. Omwille van de coronacrisis besliste het provinciebestuur deze betalingstermijn van twee maanden te verlengen naar vier maanden voor inwoners die hierdoor financieel in de problemen dreigen te komen. Daarenboven worden de meest kwetsbare groepen binnen de samenleving, waaronder rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming inzake ziekteverzekering, automatisch vrijgesteld van provinciale belastingen.

Stedelijke communicatie over bewonersparkeren loopt helemaal mank, handhaving moet on hold

“De communicatie van de stad loopt helemaal in de mist in. Inwoners kregen op geen enkel moment een brief met de nodige info.”, zegt gemeenteraadslid Sam Voeten. “Het zou schandalig zijn om hen door nalatigheden van de stad nu te straffen.”. De oppositiepartij vraagt een snelle rechtzetting en eist dat de handhaving on hold wordt gezet.

antwerpse coalitie keurt bestuursakkoord goed, oppositiepartij cd&v onthoudt zich

De meerderheidspartijen keurden het akkoord uiteraard goed en Groen, Vlaams Belang en PVDA staken de duim omlaag, terwijl CD&V zich als kersverse oppositiepartij onthield.